Friday, May 4, 2012

Benda seharian yang boleh membahayakan kesihatan

BEKAS BOTOL MINUMAN




Sebahagian daripada kita mempunyai kebiasaan menggunakan semula botol plastik (Aqua, VIT , etc) untuk dijadikan bekas menyimpan air. Kebiasaan ini tidak baik, kerana bahan plastic botol (disebut juga sebagai polyethylene terephthalate or PET) yang digunakan untuk membuat botol-botol ini mengandungi karsinogen (atau DEHA). Botol ini hanya boleh digunakan untuk 1-2 kali saja, jika anda ingin memakainya lebih lama, tidak boleh lebih dari seminggu, dan mesti di simpan ditempat yang jauh dari matahari. Jika selalu mencuci botol plastik ini dapat membuat lapisan plastik rosak dan zat karsinogen itu boleh masuk ke air yang kita minum. Lebih baik membeli botol air yang memang boleh di gunakan berulang-ulang, jangan memakai botol plastik.


PENGGEMAR SATAY




Kalau anda makan satay, jangan lupa makan timun selepas itu kerana ketika kita makan sate,kita juga memakan karbon dari hasil pembakaran arang yang dapat menyebabkan kanser. Untuk itu kita disarankan untuk memakan timun setelah makan satay kerana satay mempunyai bahan Karsinogen (penyebab kanser) tetapi timun mempunyai bahan anti Karsinogen. Jadi jangan lupa makan timun setelah makan satay.



UDANG DAN VITAMIN C




Jangan makan udang selepas anda makan Vitamin C. Ini akan menyebabkan keracunan dari racun Arsenik (As) yang merupakan proses reaksi tindak balas antara Udang dan Vitamin C di dalam tubuh dan mengakibatkan keracunan yang sangat teruk dalam beberapa jam.



MEE SEGERA




Untuk para penggemar mee segera, pastikan anda memakan mee ini selang 3 hari , jika anda memakannya setiap hari akan meningkatkan kemungkinan seseorang terjangkiti kanser. Ini kerana terdapat lilin yang melapis mee tersebut dan lilin inilah yang membuat mee itu tidak melekat diantara satu sama lain. Boleh makan mee segera tetapi jangan setiap hari kerana berkemungkinan boleh menyebabkan penyakit kanser.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN