Friday, January 25, 2013

Lelaki hebat tahan sejuk

Wim Hof tak pernah memerlukan jaket tebal ketika memasuki kawasan bersalji. Lelaki yang berusia 50 tahun berasal daripada Belanda ini tiadak akan merasakan sejuk, walaupun berada di lkawasan bersuhu beku ekstrem.

 Hof menjadi bulan setelah menunjukkan kemampuannya berjalan sejauh 100 km di Kutub Utara hanya mengenakan seluar pendek, pada tahun 1999.

Tiga tahun setelah itu, dia mencatatkan diri di Guinness World Record setelah berhasil melepasi waktu terlama berenang di bawah balok ais di Kutub Utara sejauh 80 meter. Dua kali lebih panjang kolam renang kelas olimpiade.

Hof tidak pernah mengalami serangan dingin atau hipotermia. Selain dua pengalaman 'gila' di atas, dia juga pernah mendaki Mount Everest hanya berseluar pendek. Aksi ini jelas membuat banyak orang ternganga kerana ramai  orang meninggal akibat tak tahan melawan suhu dingin di gunung ais itu.

Doktor tak mampu mendiagnosis keadaan Hof. Normalnya, ketika seseorang terpapar suhu beku, tubuh akan memasuki fasa 'berjuang hidup'. Pengaliran darah ke jari, kaki, telinga, dan hidung biasanya terhenti demi mempertahankan aliran darah ke organ-organ inti.

Keadaan itu umumnya tak boleh dibiarkan terlalu lama. Jika suhu tubuh tak  normal, seseorang jelas akan mengalami hipotermia. Dan ketika itu dia akan meninggal dalam bebrapa minit. Namun nyatanya, Hof mampu melampaui keadaan itu.

Hof tak pernah mengalami gangguan kesihatanketika menjalani berbagai aksi 'gila' itu. Semua organ tubuhnya tetap berfungsi normal. "Semua ini masih menjadi misteri di dunia perubatan. Beberapa doktor masih bekerja keras untuk menjelaskan diagnosisnya," kata Dr Ken Kamler, yang memeriksa kesihatan Hof  ketika beraksi bertahan hidup lebih satu jam di dalam timbunan ais.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN