Monday, January 28, 2013

Pencuri tukul besi 25 tahun dulu ,hantar duit untuk bayar


 Inilah agaknya pencuri budiman! Seorang pencuri mengirim sampul surat berisi duit ke satu kedai  milik sekeluarga di Pennsylvania Barat untuk membayar satu tukul besi yang dia curi beberapa dekad lalu, kata seorang pemilik kedai tersebut.

Duit  tersebut tiba di Central Contractors Supply Co. di Johnstown, Pennsylvania, dengan surat tulisan tangan yang mengatakan tukul besi itu dicuri anatara 25hingga 30 tahun lalu, kata Lynne Gramling, yang memiliki kedai tersebut bersama ayahnya.

"Saya tahu itu salah, tapi saya melakukannya juga. Di dalam sampul surat ada wang 45 dolar untuk membayar harga tukul besi tersebut ditambah sedikit bunga," demikian bunyi surat yang tak ditandatangani dan bertarikh 6 Disember itu. "Ma`af saya mencurinya, tapi itu telah mengubah jalan hidup saya."

Meskipun banyak barang yang telah hilang sejak keluarga itu membeli kedai tersebut sekitar 50 tahun lalu, itu adalah untuk pertama ada orang yang telah membayar barang yang dicuri, kata Gramling.

Gramling membawa wang tersebut ke pusat pasukan keselamatan dimana tempat ayahnya menjadi sukarelawan.

"Saya pergi dan mendermakan wang tersebut," kata Gramling. Katanya lagi wang itu "benar-benar jauh lebih banyak daripada harga satu tukul itu"."Dia baik hati sekali," katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN