Saturday, January 12, 2013

Lemak manusia di buat sabun


Tujuan orang melakukan  sedut lemak biasanya hanya untuk mengurangi berat badan. Tapi di tangan seorang seniman berasal dari Switzeland, kelebihan lemak yang dibuang lewat operasi tersebut dimanfaatkan untuk membuat sabun.

Sabun tersebut kini tengah dipamerkan di Migros Museum of Contemporary Art. Nyaris tak ada yang istimewa, bentuk sabun itu hanya batangan berwarna putih seperti sabun mandi biasa.

Yang membuatnya penuh sensasi adalah bahan yang digunakan iaitu lemak manusia. Bukan sembarang manusia, lemak tersebut bahkan diambil dari seorang tokoh iaitu Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi.

Gianni Motti, seniman asal Swiss yang membuat sabun lemak manusia itu mengaku mendapatkan lemak Berlusconi dari sebuah klinik di Swiss.  Berlusconi pernah melakukan sedut lemak di klinik tersebut sekitar tahun 2004.

Sabun yang akan dipamerkan untuk umum ini memang tidak benar-benar digunakan untuk mandi atau cuci tangan.

Membuat sabun dari lemak manusia memang dimungkinkan dengan reaksi kimia yang disebut saponifikasi. Reaksi ini melibatkan asam lemak baik berupa lemak nabati mahupun haiwan, dengan larutan khusus yang bersifat basa atau alkali.
Comments
1 Comments

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN