Wednesday, April 25, 2012

10 anak kebulur ibu pula bersolek

gambar hiasan

JOHOR BAHRU: Seorang ibu tunggal yang kerap bertukar kerja termasuk menjadi pelayan di pusat karaoke di daerah ini tergamak membiarkan 10 anak kebuluran sedangkan dia menggunakan wang bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membeli alat solek.

Wanita yang kematian suami pada Februari 2011 akibat batuk kering itu galak bekerja dan sering pulang lewat pagi menyebabkan anaknya terabai.

Mendedahkan perkara itu, ibu saudara mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Aminah, 49, berkata, selepas kematian suami, adik perempuannya menggalas tanggungjawab menyara keluarga.

“Adik perempuan saya, Ain, 37, berasal dari Indonesia, melakukan pelbagai jenis pekerjaan termasuk pembantu kedai makan.

“Selepas bekerja, sikap Ain berubah termasuk gemar bersosial sebelum menerima tawaran bekerja di sebuah pusat karaoke sebagai pelayan tetamu.

“Dia hanya pulang sesekali dan akibat boros membeli alat solek dan pakaian berjenama, Ain gagal melunaskan sewa rumah mahu pun membeli makanan untuk anak hingga mereka kebuluran.

“Pada masa sama, Ain turut menggunakan wang RM450 diberi JKM untuk belanja anak bagi membeli barangan keperluan peribadinya,” katanya.

Menurut Aminah, Ain turut mengarahkan anak sulungnya melakukan kerja rumah seperti memasak, membasuh serta menjaga sembilan adik.

Aminah berkata, perkara itu menimbulkan gangguan mental kepada anak sulung Ain yang dikenali sebagai Diah, 16.

“Keadaan Diah semakin teruk apabila ibunya kerap membawa lelaki berlainan pulang ke rumah. Akibatnya, Diah melarikan diri ke rumah saya.

“Bimbang banyak perkara negatif membabitkan keluarga Ain, saya dan beberapa jiran mengadukan perkara itu kepada JKM,” katanya.

Sementara itu, Pengarah JKM Negeri Johor, Khatijah Abdullah berkata, anak wanita terbabit berusia antara empat hingga 16 tahun diselamatkan pihaknya pada pertengahan November lalu.

“Pada perbicaraan dijalankan, Ain memaklumkan dia tidak mampu memelihara anaknya lagi dan mahkamah memutuskan lapan beradik daripada 10 anaknya dihantar ke sebuah rumah perlindungan kanak-kanak di Pahang pada Disember lalu,” katanya.

Sumber : Hmetro

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN