Friday, April 27, 2012

Nelayan mati di heret ikan kerana kaki terbelit tali pancing


Sudin, 55, seorang penduduk Dusun Keperan,di Jawa Timur Indonesia, dilaporkan terkorban ketika memancing ikan.

Nelayan tradisional ini meninggal dunia akibat kedua kakinya terlilit tali pancing dan diseret oleh ikan yu ke dalam air laut selama kira-kira satu jam.

Mayat mangsa dilaporkan berjaya diangkat dari dalam laut tetapi dalam keadaan sudah tidak bernyawa. Malah ikan yu hasil tangkapanya seberat kira-kira 200 kg juga berjaya diangkat.

Busyairi 35, menantu mangsa mengatakan, setiap hari dia akan memancing ikan yu bersama mertuanya dengan menggunakan motorbot.

Pada Isnin kelmarin, sebaik sahaja tiba di tengah laut, dia dan mertuanya melepaskan pancing yang sudah dipasang umpan ke laut. Setelah menunggu beberapa minit, umpan pancing mertuanya disambar ikan yu yang cukup besar.

Menurut laporan akhbar Kompas, ikan yu hasil tangkapan mertuanya itu sebenarnya sudah berjaya dinaikkan ke dalam bot. Namun, masih terus meronta untuk melepaskan diri dari mata kail pancing di mulutnya. Tidak lama kemudian, ikan tersebut berjaya melompat kembali ke laut dan Sudin yang sedang memegang tali, diseret bersama ke dalam laut.

“Padahal saya sudah melarang agar bapak tidak berdiri di atas tali pancing,” kata Busyairi. Melihat kejadian itu, Busyairi secara spontan terus terjun ke laut untuk menolong mertuanya, sekaligus menangkap kembali ikan hiu tersebut.

Namun, ikan tersebut terus meronta-ronta. “Ada sekitar satu jam terseret dan tenggelam di laut,” jelas Sudin.

Ikan hiu menjadi kegemaran nelayan di Situbondo lantaran harganya yang disifatkan sebagai mahal oleh penduduk setempat “Daging ikan yu ketikat ini harganya mencapai Rp 4.500 per kilogramnya,” kata Supriyanto (35), jiran kepada mangsa yang terbunuh.

“Beberapa saksi sudah kami minta keterangannya dan mangsa tewas akibat diseret ikan yu hasil pancingannya,” kata seorang pegawai Polis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN