Thursday, May 17, 2012

Datuk 65 tahun ukir nama 38 pemain bola Inggeris di butang logam

Graham Short , 65 tahun mampu mengukir butang logam dengan 38 nama pemain bola Inggris, tepatnya para pemain World Cup Inggris seperti David Beckham, Michael Owen, Bobby Charlton, Geoffrey Hurst dan Joseph Cole – dimana dirinya mengukir nama-nama mereka secara lengkap dan tanpa disingkat.

Adapun ke-38 pemain itu merupakan pencetak gol di 14 pertandingan World Cup. Dirinya memutuskan untuk membuat karya terbarunya itu setelah menyEdari kalau saat itu tepat 60 tahun sejak pasukan Inggris diterima pertama kali ke World Cup.

Untuk mengukir ke 38 pemain itu, dirinya harus menghabiskan waktu selama 5 hingga 6 bulan dibawah mikroskop super miliknya (optical 400x) dan harus bekerja mulai jam 10 malam kerana getaran-getaran dari truk-truk yang lalu lalang di siang hari boleh membuatnya melakukan kesalahan.

"Aku hanya harus bergerak sedikit dan aku harus memulai dari awal. Aku pasti sudah melakukannya sekitar 30 hingga 40 kali dengan butang,“ ujar Graham.

Bahkan lelaki ini rela menyuntikan botoks ke sekitar matanya agar otot-otot sekitar mata seboleh mungkin tetap bergerak (boleh digunakan) dan juga minum tablet beta-blocker untuk tetap menjaga denyut jantungnya stabil.

“Aku menggunakan stetoskop dan berusaha mengukir diantara denyut jantung. Jika aku melihat seekor tikus, aku harus langsung kembali pulang kerana aku takut haiwan-haiwan itu dan tahu aku tak akan mampu tetap stabil ketika mengukir.“

Butang itu akhirnya dibeli seharga 30 Ribu Poundsterling oleh pemain Liga Premier yang bermain untuk kelab North West dimana butang itu didonasikan untuk muzium FA baru di Manchester yang bakal dibuka awal 2012.

Selain mengukir ke-38 pemain, ditengah-tengah butang logam itu Graham juga mengukir lambang The three Lions.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN