Saturday, April 28, 2012

Liger perkahwinan songsang singa dan harimau

Liger adalah nama hasil kahwin campur antara singa jantan dan harimau betina .Jika bapaknya seekor singa dan ibunya seekor liger, maka akan menghasilkan apa yang disebut sebagai Li-linger (lebih dominan seperti singa).

Secara umum, hasilnya adalah seekor singa dengan belang khas harimau berukuran sangat besar. Seekor Liger betina panjangnya rata – rata mencapai 3,05 m dan beratnya sekitar 320 kg.



Bentuk serta ukuran Liger yang tidak wajar ini diakibatkan oleh adanya Imprinted Genes, iaitu gen – gen yang tidak terdapat di gen induk. Gen ini biasanya timbul akibat proses hibrida yang tidak lazim (contohnya perkawinan singa dan harimau) dan sangat mempengaruhi pertumbuhan hasil hibrida yang lahir. Hormon juga mempengaruhi keadaan ini. Penelitian terhadap keadaan hormon Liger menunjukkan bahawa Liger memiliki hormon yang menjadikan kondisi pertumbuhannya berlangsung terus – menerus.

Ligers mewarisi watak dari kedua spesies. Liger boleh berenang yang merupakan watak dari harimau dan sangat ramah seperti singa.Perkahwinan ini merupakan sesuatu yang sifatnya melawan hukum alam.

Di alam liar, perkahwinan ini mustahil terjadi. Sama mustahilnya seperti mengharapkan perkawinan gorilla dan manusia.


Perkahwinan ini terjadi akibat ‘kecelakaan’ (married by accident) di zoo, ketika itu harimau dan singa berada dalam di satu kandang. Perkahwinan yang melawan hukum alam ini menimbulkan petaka kepada binatang ini.

Petaka pertama adalah kemandulan yang dialami oleh Liger jantan. Walaupun ia tetap memiliki hormon testoteron yang normal serta beberapa kali didapati sedang berhubungan dengan Liger betina, tetapi tetap dia tidak akan dapat memproduksi keturunan.

Petaka kedua, binatang semacam ini memiliki cacat tubuh, kesihatan yang buruk, serta usia yang pendek.Umur Liger rata – rata hanya 20 tahun. Liger tertua yang pernah hidup mencapai 24 tahun.
Satu lagi, kerana sejak dalam wujud janin pertumbuhan Liger sudah abnormal, proses melahirkan dapat mengakibatkan kematian ibu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN