Saturday, April 28, 2012

Lelaki ini tetap setia walaupun mempunya isteri tergemuk di dunia

Myron (44)seorang suami yang memberi penuh kasih kepada isterinya bernama Terri Smith (49) yang memiliki berat badan 317 kg dan menjadi wanita tergemuk di dunia.

Myron mengajar cara bagaimana anak-anaknya cara untuk mengambil hati mamanya yang sehari-hari hidup di atas katil. Najah (30) anaknya yang sulung dengan rajin melayani semua keperluan Terri ibunya itu, menglap tubuhnya pengganti mandi, membuatkan menu makanan kesukaan dan membantu olahraga untuk menjaga kesihatan jantung ibunya.

Khusus untuk yang terakhir itu, Najah terus mendesak Terri ibunya untuk lebih giat menjalankan olahraga dengan menggerakkan kedua tangan pakai alat rolling seperti pedal basikal. Satu-satunya olahraga yang masih boleh dijalankan, selain sit-up yang juga dilakukan di tempat tidurnya.

Terri Smith mempunyai berat badan sekitar 317 kg itu tak boleh kemana-mana, hanya di berbaring di atas katil kerana terlampau gemuk.

Kini Terri, warga Ohio Amerika itu sedang giat menjalani olahraga untuk mengecilkan ukuran kepala. Kerana menderita tumor otak yang sepatutnya di ct-scan..

Sayang, mesin alat scan di hospital tidak cukup untuk dimasuki kepalanya. Tidak itu saja, pintu di hospital juga tak muat untuk tubuhnya . Selain itu juga tak boleh berjalan sendiri sehingga memerlukan kendaraan khusus pengangkut gajah di zoo. Hanya itu sahaja, kendaraan yaang boleh membawanya ke hosspital tetapi kenderaan iru tidak mempunyai lesen membawa manusia.

Tetapi suami dan anak-anaknya tetap meyakinkan bahawa Terri Smith adalah wanita yang sihat dan normal walaupun mempunyai berat berlebihan. Berat badannya melebihi wanita yang punya obsesi terberat di dunia, Donna Simpson (42) tapi kini baru memiliki berat badan 266 kg.

Berat badanTerri juga melebihi tubuh Sharon Mevsimler (40) wanita tergemuk di England yang meninggal Julai 2010 hanya dengan berat badan 286 kg.

Kehidupan seharinya sangat bergantung kepada suami dan anak gadisnya. Merekalah yang melayani makan, mengelap badan Terri, mengganti pakaian, membantu miring di tempat tidur dan sebagainya.

Dokter Dariush Saghafi , mengakui, untuk merawat Terri ada kesulitan kerana dia sangat sulit bergerak dan belum ada alatpengangkutan khusus untuk orang yang terlampau gemuk. Dan dia menyarankan agar Terri diangkut pakai kendaraan yang biasa untuk memindahkan gajah di zoo .

Walau keadaan tubuhnya seberat anak gajah, Terri tidak kecewa. Dia pun masih bolehmelayari facebook sambil duduk bersandar di katilnya. Dua anaknya yang masih remaj pun selalu berbaring sayang di lengannya, sedangkan satu lagi berbantal pahanya sambil membaca komik untuk meraih kasih sayang dari ibunya yang sangat gemuk itu.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN