Tuesday, April 24, 2012

New York oh New York


Oleh Anis Ibrahim

Saya memang bukan seorang gadis bandar, jauh sekali. Saya lebih gemar berada di kawasan luar bandar, terutama sekali di bukit atau gunung yang diliputi dengan hutan sambil mendengar bunyi-bunyi haiwan yang pelik. Oleh itu, bayangkan betapa terkejutnya saya apabila saya mendapati diri saya benar-benar menikmati New York City.

Apabila saya tiba di New York, pandangan saya yang pertama adalah hanya, "Okay, ini agak menarik." Apabila saya keluar makan pada malam itu dan memakan sarapan pada keesokkan hari, saya sedar bahawa bandaraya ini benar-benar menarik. Menjelang akhir lima hari saya di sana, saya telah jatuh cinta.

Bagi seseorang yang kurang meminati bandar-bandar besar, saya berpendapat bahawa New York adalah salah satu tempat yang paling hebat saya pernah lawati. Bagi saya, ia adalah sebuah bandaraya yang penuh tenaga dan daya tarikannya yang tersendiri, sebuah tempat yang tidak mungkin menimbulkan rasa bosan. New York juga telah menjalani transformasi yang ketara- jumlah jenayah telah menurun, jalan-jalan dan lorong telah dipasang dengan lampu-lampu yang terang dan terdapat ratusan kamera keselamatan di seluruh bandar, menjadikan ia lebih selamat berbanding dengan satu dekad atau lebih yang lalu.

New York adalah bandar yang semua orang 'mengenali', walaupun mereka tidak pernah melawatinya. Kami semua mengetahui sedikit sebanyak mengenai bandaraya ini dalam pelbagai filem dan siri televisyen, video muzik, komik dan juga lagu-lagu.

Berikut adalah mercu tanda New York kegemaran saya, dan filem dan siri TV yang menampilkan mereka.

Times Square

Times Square adalah kawasan komersil utama di Manhattan yang terbentang dari West 42 Street ke West 47 Street. Ini adalah di mana Broadway, daerah teater New York terletak, bersama-sama dengan Hard Rock Café, Planet Hollywood dan One Times Square, tapak turunnya bola berlampu pada malam sebelum Tahun Baru yang terkenal seperti yang dilihat dalam filem 'New Year's Eve'. Filem lain yang telah memaparkan Times Square adalah 'Transformers: Revenge of the Fallen', 'I Am Legend' di mana Will Smith berjalan melalui New York dan 'Godzilla', dalam adegan yang mana Matthew Broderick cuba untuk menarik perhatian itu makhluk tersebut dengan longgokkan ikan yang besar. Jangan lupa untuk melawat Times Square pada waktu malam kerana lampu di sana benar-benar indah.


Empire State Building


Siap pada tahun 1931 dan dilengkapi 102 tingkat, Bangunan Empire State menjadi bangunan tertinggi di New York selepas runtuhnya World Trade Centre pada 9/11. Bangunan ini juga terkenal kerana Larian Empire State dari tingkat bawah ke dek pemerhatian di tingkat 86, satu larian yang telah diadakan sejak tahun 1978. Platform pemerhatian di sini - ada sebuah lagi pada tingkat 102, adalah antara dek pemerhatian terbuka yang paling popular di dunia. Empire State Building terkenal melalui filem-filem seperti 'An Affair to Remember' dan lebih baru-baru ini, 'Sleepless di Seattle', di mana Annie Reed (Meg Ryan) berjumpa dengan Sam Baldwin (Tom Hanks) di dek pemerhatian di tingkat 86. Satu lagi adegan filem ikonik adalah 'King Kong' apabila monyet gergasi bertempur dengan pesawat yang cuba untuk menembak dia.

Jika anda melawat New York City, pastikan anda membeli tiket ke tingkat 86 untuk permandangan yang menakjubkan di sekeliling. Tiupan angin apabila berada terlalu tinggi ada kalanya amat kuat- saya berada di sana pada bulan November apabila cuaca sememangnya sudah sejuk jadi jika anda melawat sekitar masa itu, pastikan anda memakai pakaian tebal.


Central Park


Sebelum saya melawat New York, saya selalu diandaikan bahawa Central Park adalah kawasan lapang yang telah ditinggalkan dengan sendirinya untuk kekal hijau. Saya begitu salah - Central Park adalah sebahagian dari rancangan untuk menyediakan taman awam untuk penduduk bandar. Apabila idea itu tercetus pada tahun 1844, New York City telah mula berkembang dan ia telah menjadi perlu bagi penduduk di sana mempunyai sebuah taman untuk bermain dan menjalankan aktiviti santai. Banyak kerja terlibat dalam taman ini-tanah asal di kawasan yang ditetapkan tidak cukup subur untuk pokok-pokok dan tumbuh-tumbuhan pelbagai yang perancang mahu menanam, jadi sejumlah besar tanah perlu diangkut dari New Jersey khusus untuk taman ini. Sehingga hari ini, saya mempunyai kenangan manis Central Park dan pemandangan tasiknya yang indah.

Central Park telah dipaparkan dalam filem-filem yang tidak terkira banyaknya, di antara mereka 'You've Got Mail', di mana pemilik kedai buku Kathleen Kelly bertemu dengan Joe (Meg Ryan dan Tom Hanks, sekali lagi) pada akhir filem, 'Home Alone 2' dan 'Stuart Little '. Dalam filem animasi 'Madagascar', keempat-empat haiwan tersebut semua datang dari zoo Central Park. Ada juga rujukan dalam siri popular TV 'Friends' di dalam nama kafe Central Perk, iaitu tempat di mana watak-watak utama suka melepak dan di mana Rachel Green (Jennifer Aniston) bekerja sebagai seorang pelayan.

American Museum of Natural History


Ditubuhkan pada tahun 1869, Museum of Natural History terletak di seberang jalan dari Central Park. Saya amat berminat untuk melawat muzium ini semata-mata kerana saya ingin memberitahu anak-anak buah saya yang saya pernah ke tempat dalam filem 'Night at the Museum'. Terdapat pelbagai pameran indah di sini menyatakan sejarah dunia dari masa penciptaan hingga ke hari ini. Saya paling menggemari Dewan Fosil, Dewan Diorama dan Dewan Milstein Kehidupan Ocean, yang mempunyai model ikan paus biru sepanjang 29 meter yang digantung dari siling.

Dalam siri 'Friends', Museum of Natural History adalah di mana Ross Geller (David Schwimmer) bekerja sebagai ahli paleontologi. Dan Rexy, iaitu Tyrannosaurus Rex yang menjadi hidup dalam 'Night at the Museum' juga boleh dilihat di sini.


Statue of Liberty


Statue of Liberty adalah patung setinggi 93-meter yang terletak di Liberty Island di Pelabuhan New York. Patung ini, yang merupakan hadiah dari kerajaan Perancis kepada Amerika Syarikat, menggambarkan Libertas, dewi Roman kebebasan. Seperti Empire State Building, Statue of Liberty adalah salah satu mercu tanda New York yang terkenal.

Sebagai simbol kebebasan dan kekuatan, Statue of Liberty telah digunakan untuk kesan ironik dalam banyak filem untuk menunjukkan kejatuhan kemanusiaan. Ia membuat penampilan yang paling terkenal dalam filem 1968 'Planet of the Apes', apabila Charlton Heston menemui kepala patung ini dan obornya yang separuh kambus di pantai dalam Zon Larangan. Ini berlaku pada saat-saat akhir dan merupakan adegan yang paling ikonik dalam filem ini. Di dalam kisah bencana yang lain iaitu 'Deep Impact', gelombang besar yang terhasil dari impak asteroid menghentam Statue of Liberty dan menghantar kepalanya terhempas ke Wall Street.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN