Wednesday, May 16, 2012

Hotel Ekstrim di Pinggir Jurang Setinggi 2,8 Kilometer

Hotel yang satu ini amat jelas bukan dibuat untuk orang yang lemah jantung. Kerana pondok yang berbentuk silinder ini berada di ketinggian 9.300 kaki (2,8 km) dengan menggantung pada tepi sebuah tebing di gunung Mont Blanc di Itali.


Pondok ini diletakkan di ketinggian 9.300 kaki tersebut dengan menggunakan sebuah helikopter, dengan sebahagian menggantung keluar dari tebing berbatu.

Menurut sang pencipta hotel ini, pendaki gunung dapat beristirahat di silinder ber-Air Cond tersebut dan merupakan cara baru untuk hidup di pegunungan ‘.

Akomodasi ramah lingkungan ini berisi 12 tempat tidur, ruang tamu, dapur dan toilet serta disokong oleh panel suria yang terletak di bahagian atap. Selain itu, sebuah jendela di hujung tabung ini memperlihatkan panorama yang menakjubkan dari pegunungan yang tertutup salju.

Hotel yang didanai oleh Alpine Club Itali ini menelan belanja sebesar 214.000 pound dan sekarang terbuka untuk para pendaki.



Manurut Mail Online, bahagian dalamnya terisolasi secara termal, dan perabotanya dirancang agar terlihat seperti sebuah pondok pegunungan tradisional.

Seluruh struktur yang lebih dulu dirangkai sebelum diterbangkan ke tempatnya, dirancang untuk melawan tekanan ekstrim dari ketinggian. Ini juga dirancang agar tidak berimpak pada lingkungan sekitarnya dan dapat diangkat kembali dengan helikopter setelah tidak digunakan lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN