Saturday, January 19, 2013

McDonald's Pecat Pekerja kerana Seiris Keju


Sebuah restoran McDonald's dinyatakan bersalah kerana memecat seorang pekerjanya hanya kerana si pekerja menambahkan irisan keju pada sebuah hamburger untuk kawannya.

"Pemecatan itu keterlaluan sebagai sebuah sanksi," kata sebuah pengadilan wilayah Leeuwarden, di utara Belanda, dalam keputusan tertulis,. "Itu hanya seiris keju," demikian pertimbangan pengadilan tersebut sebagaimana dikutip Telegraph.

Sebuah surat peringatan sesungguhnya sudah merupakan hukuman yang pantas, kata pengadilan itu, yang memerintahkan jaringan makanan cepat saji tersebut membayar gaji si pekerja untuk lima bulan masa kontrak yang tersisa, iaitu sebanyak 4.265,47 euro. Perusahaan itu juga diharuskan membayar biaya pengadilan.

Pekerja itu, seorang perempuan, dipecat dari sebuah cawangan McDonald's di kota Lemmer pada March tahun lalu. Pemecatan itu terjadi hanya kerana ia, pada jam istirahat, memberi seorang kawannya sebuah burger keju yang lebih mahal dari seharusnya yang dia peroleh sesuai harga yang dia bayar.

McDonald's beralasan pekerja itu telah melanggar peaturan yang melarang pemberian percuma apa pun kepada keluarga, teman atau kawan.

Putusan pengadilan Belanda itu datang beberapa hari setelah jaringan makanan cepat saji tersebut melaporkan sebuah kenaikan keuntungan bersih sekitar 25 peratus
 
sumber : kompas.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN