Saturday, May 12, 2012

Nenek tertelan ball pen selama 25 tahun

Kecelakaan ini membuat seorang perempuan di Inggris menelan ball pen selama 25 tahun . Benda itu baru dikeluarkan setelah perutnya bermasalah dan ajaibnya ball pen ini masih boleh digunakan meski plastik di luarnya rosak trkenae terkena asid diperut.


Kes yang dipublikasikan dalam British Medical Journal Case Reports itu menjelaskan, kes ini menimpa perempuan berusia 79 tahun yang tidak disebutkan namanya. Ia dibawa ke hospital kerana berat badannya turun drastik dan mengalami diare parah. Doktor mengatakan ia menderita diverticulosis, yakni terbentuknya kantong kecil yang menonjol di usus dan memang sering dialami orang lanjut usia. Namun ketika perutnya diperiksa dengan ultrasonografi (USG), doktor menemukan benda mencurigakan berwujud batangan memanjang.


Barulah ketika ditanya oleh doktor, pesakit ini mengaku pernah menelan ball pen 25 tahun lalu. Pengakuan ini mengejutkan, sebab benda yang paling sering tertelan biasanya adalah gigi palsu dan tusuk gigi sementara ball pen dianggap terlalu besar untuk masuk kerongkongan.


Menurut Dr Oliver Waters yang menangani kes tersebut, pesakit ini mengaku pernah mengorek sesuatu di kerongkongannya pakai ball pen 25 tahun lalu. Namun kerana hilang keseimbangan, mendadak ia jatuh dan ball pen itupun tertelan masuk ke dalam perutnya. Ketika ia menceritakan apa yang terjadi kepada suami dan bahkan doktor peribadinya, tidak ada satupun orang yang percaya bahawa ia menelan ball pen. Bahkan semasa di periksa dengan sinar X di hospital pada waktu itu tidak menunjukkan ada benda aneh di perutnya. "Dalam kes seperti ini, sinar X memang tidak boleh mendeteksi benda dari plastik dengan akurat.


Kerana itu tidak ada salahnya percaya pada pengakuan pesakit meskipun nampaknya kurang masuk akal," kata doktor dalam laporan tersebut. Belakangan, doktor menyimpulkan bahwa gangguan pencernaan yang dialami pesakit tersebut tidak berhubungan dengan ball pen yang tertelan. Namun bagaimanapun, ball pen yang sudah bersarang selama 25 tahun itupun dikeluarkan agar tidak menjadi masalah di kemudian hari. Saat dikeluarkan, bentuk pulpen itu sudah rusak parah kerana bertahun-tahun bereaksi dengan asid di perut yang terkenal sangat kuat. Namun ajaibnya, meski bahagian luarnya hampir tidak berbentuk, ball pen itu masih berfungsi dengan baik ketika dicuba untuk menulis di kertas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN