Sunday, June 3, 2012

Anak Dibunuh Hanya kerana Nama Sama

NEW DELHI, TRIBUN - Seorang anak dari kasta rendah di negara bahagian Uttar Pradesh India dibunuh kerana memiliki nama yang sama dengan anak dari keluarga kasta yang lebih tinggi. Mereka mengatakan ayah Neeraj Kumar, Ram Sumer diminta untuk mengganti nama dua anak lakinya kerana sama dengan nama anak Jawahar Chaudhary.

Mayat Neeraj, 14 tahun, ditemukan pada 23 Nov lalu di satu lapangan.

Dua rakan keluarga Chaudhary telah ditahan. Chaudhary sendiri menyanggah keluarganya terlibat dalam pembunuhani itu. Ia mengatakan keluarganya diperangkap polis.

Keluarga Neeraj Kumar berasal dari kasta dalit yang berada dalam posisi pale rendah dalam sistem kasta di India. Diskriminasi kasta merupakan hal yang ilegal namun masih banyak masalah yang terjadi terkait perbezaan sosial ini. Pembunuhan tersebut terjadi di desa Radhaupur di kawasan Basti.

Ram Sumer dan Jawahar Chaudhary memiliki dua putera dengan nama sama Neeraj dan Dheeraj namun masalah ini jadi perdebatan besar antara kedua negara, kata polis Praveeen Kumar.

Chaudhary yang berasal dari kasta yang lebih tinggi memberikan sejumlah peringatan kepada Sumer agar segera mengganti nama dua puteranya itu.

Tanggal 22 Nov lalu, Neeraj meninggalkan rumah untuk menonton televisyen di rumah kawannya namun tidak pernah kembali. Mayatnya ditemukan satu hari kemudian.

Polis mengatakan ia dicekik. Putra Chaudhary -Neeraj dan Dheeraj menghilang– dan polismenahan dua rakan keluarga yang mereka perkirakan terlibat dalam pembunuhan itu. (bbc)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN