Sunday, June 3, 2012

ill Price: Wanita yang mempunyai ingatan superkuat



Mahu punya kekuatan super? Bagaimana jika kamu diberikan kekuatan memori super sehingga kamu memiliki kemampuan untuk mengingat semua hal yang terjadi dalam kehidupanmu? Apakah kekuatan tersebut merupakan anugerah buatmu atau malah menjadi beban?

Hal ini benar-benar dialami oleh Jill Price, 42 tahun, yang berasal dari California, Amerika Syarikat. Dia boleh mengingat secara kronologis semua peristiwa dalam hidupnya. Memori super yang dimiliki Jill didapatnya ketika dia berusia 12 tahun.

Dia boleh mengingat segala sesuatu yang terjadi padanya, mengingat acara di televisyen, berita utama dunia, dan lain sebagainya. Jika kita menyebut sebuah tarikh, misalnya, dari 10 tahun yang lalu, Jill boleh langsung menyebutkan hari dan peristiwa apa yang terjadi pada tarikh tersebut.

Namun, bagi Jill memori super yang dia miliki dirasakannya sebagai sebuah beban. Sekitar 8 tahun yang lalu, dia menghubungi spesialis dari University of California-Irvine untuk mengatasi keadaannya.

Pada awalnya, Dr. James McGaugh, ketua pasukan yang menangani Jill, tidak yakin akan klaim yang diberikan Jill. Baru pada saat mereka melakukan ujian, iaitu dengan memberinya berbagai pertanyaan tentang peristiwa sejarah, Jill dapat menjawabnya dengan benar. Bahkan, dia membetulkan kesalahan yang terjadi dari daftar pertanyaan.

"Ingatanku telah mendominasi kehidupanku. Aku selalu teringat akan masa lalu. Seperti memutar film yang tidak pernah berhenti," kata Jill. Malang baginya, tidak hanya ingatan, tetapi juga kenangan selalu menghantuinya, kenangan baik mahupun kenangan buruk. Hidupnya menjadi sulit kerana tidak boleh melupakan kenangan buruk yang dialaminya.

Saat ini, para ahli masih belum menemukan penjelasan mahupun cara untuk menyembuhkan keadaan Jill.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN