Sunday, June 3, 2012

Perompak paling bodoh di Jerman rompak bank yang dah tutup 17 tahun lalu

BERLIN: Seorang lelaki yang cuba merompak sebuah bank yang ditutup sejak 17 tahun lalu dipenjara tujuh tahun, kata mahkamah, semalam.

Kejadian itu digelar akhbar Bild daily sebagai kes perompak bank paling bodoh di Jerman. Mahkamah daerah di Osnabrueck, bandar raya di barat negara itu berkata, defendan yang dikenal pasti sebagai Siegfried K, 57, tiba di cawangan bank itu yang kini hanya dilengkapi mesin teler automatik, membawa pistol mainan pada Mei lalu. Dia menangkap seorang wanita sebagai tebusan di lobi bangunan dan menuntut 10,000 euro (RM42,000) wang tebusan daripada pekerja di situ.

“Bagaimanapun, rancangannya gagal kerana bangunan itu tidak lagi mempunyai bank sejak lebih sedekad lalu tetapi hanya mempunyai pusat fisioterapi,” kata kenyataan dikeluarkan mahkamah.

Bild berkata, bank itu sudah berpindah sejak 17 tahun lalu.

“Selepas suspek menyedari hal itu, dia mengubah rancangannya dan menangkap seorang wanita yang mengeluarkan wang daripada mesin ATM di situ.

“Wanita itu mengeluarkan 400 euro (RM1,200) dan suspek melarikan wang itu sebelum melarikan diri dengan sebuah kereta curi,” kata kenyataan itu.

Dia kemudian meninggalkan kenderaan itu dan pistol mainan plastik yang mempunyai kesan cap jarinya di tempat duduk penumpang.

Mahkamah berkata, Siegfried K mengaku melakukan rompakan itu dan hakim menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun atas 22 pertuduhan terdahulu ke atasnya sejak 40 tahun lalu. - AFP

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN