Sunday, January 13, 2013

Bintik aneh di mata 9 bulan,rupanya cacing




Berawal dari 2 bintik aneh di mata kiri, seorang  lelaki berjumpa seorang doktor. Tak disangka, bintik tersebut adalah cacing giling yang sudah 9 bulan bersembunyi di balik bola matanya.


John Matthews, dari Iowa  mengalami gangguan penglihatan sejak kemunculan bintik-bintik di matanya. Kerana khuatir, dia pergi ke hospital milik University of Iowa.


Setelah menjalani berbagai ujian, para dokor mengungkap gangguan penglihatan yang dialami Matthews disebabkan oleh adanya parasit. Dan ternyata, parasit yang nampak sebagai bintik aneh di mata kiri itu adalah seekor cacing.


Doktor menggunakan laser untuk mengeluarkan binatang tersebut. Dua tembakan laser di gunakan sebelum cacing itu mati dan boleh dikeluarkan.


Dia mengatakan  merasakan cacing itu bergerak-gerak di belakang bola mata untuk menghindari dari tembakan sinar laser.


Beruntung Matthews tidak mengalami buta walaupun mengalami kerosakan permanen di bahagian retina mata. Tidak diketahui pasti bagaimana parasit tersebut boleh masuk ke mata, namun  Matthews mendapatkannya ketika bercuti ke Mexico 9 bulan yang lalu ataupunm cacing giling itu didapatinya dari seekor rakun yang ia tangkap ketika berburu.


Rakun (Procyon lotor) dikenal sebagai salah satu rumah utama bagi cacing giling. Jutaan telur cacing di dalam perut rakun mudah sekali menular kepada para pemburu yang menangkapnya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN