Thursday, May 10, 2012

Ahli politik AS minta maaf kerana kata punggung isteri Obama besar


WASHINGTON - Tidak sepantasnya seorang lelaki mengeluarkan pernyataan yang mempermalukan perempuan. Apalagi jika hal tersebut dilakukan terhadap Wanita Pertama Amerika Syarikat (AS).


Seorang ahli politik AS dari Parti Republikan, Jim Sensenbrenner, masuk ke dalam jurang kesulitan. Dirinya mengeluarkan komen memalukan, yang menyebut punggung Michelle terlalu besar.

Sensenbrenner mengeluarkan kritik yang melewati batas, dengan mengatakan Michelle Obama memberikan contoh buruk kepada anak-anaknya hanya kerana punggungnya terlalu besar. Anggota Kongres AS itu pun menganggap Michelle Obama bersikap munafik, dengan kempen menangkal obesiti pada anak-anak.

Padahal, Sensenbrenner sendiri dikenal sebagai penggemar makanan yang tidak sihat. Komennya itu dilayangkannya kepada temannya lewat percakapan telefon, tetapi dirinya tidak sedar dia berbicara terlalu keras dan didengar oleh orang lain.


"Dia (Michelle Obama) menguliahi kita tentang mengatur pola makan yang sihat, sementara punggungnya sendiri terlalu besar," ucap Sensenbrenner saat berbicara di telefon di Lapangan Terbang Reagan, Washington, seperti dikutip Daily Mail, Jumaat (23/12/2011).

Setelah komennya tersebar luas di media, juru bicara dari politisi berusia 68 tahun tersebut mengatakan bahawa anggota kongres itu akan menyampaikan permintaan maaf kepada Michelle Obama.

"Meski dirinya (Sensenbrenner) tidak sepenuhnya setuju dengan inisiatif Wanita Pertama, anggota Kongres Sensenbrenner akan menghubunginya meminta maaf atas komen tersebut," jelas juru bicara Sensenbrenner.

Sementara Michelle Obama sendiri tidak mengeluarkan komen apapun mengenai hal ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN