Thursday, May 10, 2012

Raba Pramugari Singapura,Lelaki Ukraine Terancam Hukum Sebatan



SINGAPURA - Seorang lelaki berkewarganegaraan Ukraine harus mempertanggungjawabkan perbuatan isengnya yang sengaja meraba seorang pramugari Singapura. Kini dia diancam terkena hukuman sebat.

Lelaki berusia 35 tahun itu, masih dalam proses pengadilan atas dakwaan melakukan pelecehan seksual terhadap perempuan Singapura.

Insiden ini terjadi di tengah penerbangan Singapore Airlines dari Moscow menuju Singapura. Saat penerbangan, lelaki ini dengan sengaja menyentuh punggung dari pramugari sebanyak dua kali. Dirinya bahkan dengan sengaja menyentuh dada dari pramugari berusia 34 tahun tersebut.

"Pelaku kejahatan itu ditangkap saat pesawat mendarat di lapangan terbang. Dakwaan diarahkan kepadanya atas tuduhan menghina martabat perempuan Singapura," ungkap juru bicara Kementerian Luar Negeri Ukraine Alexander Dikusarov seperti dikutip pejabat berita Interfax, Sabtu (24/12/2011).

"Kejahatan itu terjadi pada 15 November lalu, saat pesawat Singapore Airlines tengah berada di atas wilayah udara Thailand," imbuhnya.

Lelaki yang diketahui bernama Sergei Serkov ini diketahui bekerja sebagai manager pemasaran di sebuah perusahaan di Singapura. Bila pengadilan memutuskan dirinya bersalah, kemungkinan penjara dua tahun menunggunya.


Selain penjara, Serkov juga dihadapkan pada ancaman hukuman sebat dan diharuskan untuk membayar wang denda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN