Wednesday, May 23, 2012

Dilarang Senyum Saat Foto Membuat Lesen Memandu


Senyum dilarang di empat negara bahagian Amerika Syarikat. Tentu saja ini senyum bukan sembarang senyum, tapi saat anda difoto untuk Lesen Memandu (SIM), kita tidak boleh tersenyum. Peraturan ini diberlakukan untuk menghentikan penipuan SIM.


Setidaknya sudah ada empat negara yang memberlakukan pelarangan senyum atau menunjukkan deretan giginya saat difoto. “Ekspresi wajah harus neutral” yang diperlukan di jabatan kendaraan bermotor (DMVs) di Arkansas, Indiana, Nevada dan Virginia. Itu bererti Anda tidak boleh tersenyum, atau tersenyum lebar.

Pada Bulan Mei, beberapa negara bahagian lain akan mengikuti peraturan ini. Pose wajah serius yang diberlakukan kepada pemohon SIM utuk mengurangi pemalsuan. Dengan pose wajah serius kemudian akan diinstal dengan teknologi tinggi dan perangkat lunak yang baru akan boleh membezakan dengan foto orang lain yang telah dibidik.

Bila foto baru nampaknya sesuai dengan yang sudah ada, perangkat lunak mengirimkan alarm bahawa seseorang dapat cuba lagi untuk menggunakan identiti lainnya.

Menurut Profesor Robotik Carnegie Mellon University Takeo Kanade, pengenalan wajah seseorang oleh perangkat lunak dapat gagal untuk mensesuaikan dua foto dari orang yang sama jika ekspresinya berbeza di setiap fotonya. Mimik muka yang datar tanpa ekspresi, “membuat proses perbandingan lebih akurat,” ujar Karen Chappell, wakil komisaris dari Virginia, yang mengambil kebijakan tidak boleh tersenyum pada bulan March.

Sementara Arkansas, Indiana dan Nevada membolehkan sedikit tersenyum. “Anda hanya tidak dapat tersenyum lebar,” ujar kepala layanan utama surat ijin di Arkansas Tonie Shields.

Asosiasi Administrator kendaraan Bermotor Amerika mengatakan total 31 negara bahagian melakukan pensesuaian komputerisasi SIM foto dan tiga menggunakan pertimbangan lainnya. Kebanyakan mereka berkata perangkat lunak yang digunakan tanpa memperhatikan ekspresi wajah. “Orang yang boleh tersenyum di Pennsylvania,” ujar juru bicara Jabatan Transportasi Craig Yetter.

Di Illinois, penggunakan foto yang disesuaikan telah menghentikan 6.000 orang dari penipuan lesen sejak teknologi ini pada tahun 1999, kata kepala bahagian pelayanan pengendara Beth Langen.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN