Wednesday, May 23, 2012

Peguam Tersukses di Dunia Yang Memenangkan 245 Kes Pembunuhan Berturut-turut


Seperti dicatat dalam guinnessworldrecords.com, prestasi peguam keturunan suku Indian ini dicipta antara tahun 1940 hingga 1985.

“Berkonsentrasilah dan tatap mata pelanggan anda. Seolah-oleh hidup pelanggan anda ada di tangan anda. Dan yakinkanlah hakim bahwa pelanggan anda tidak bersalah dan layak dibebas,” kata Luckhoo seperti ditulis oleh wikipedia.org.

Luckhoo lahir di New Amsterdam, Guyana, Amerika Selatan pada 2 March 1914. Luckhoo terlahir dari keluarga peguam kenamaan. Luckhoo mengenyam pendidikan di Queen College, Georgetown, Guyana. Lantas dia mengambil pendidikan kedoktoran di Hospital St. Thomas, Guyana.

Namun, dia merasa jijik dengan pekerjaan membedah-bedah pesakit. Lantas dia beralih belajar di bidang hukum dan akhirnya bergabung di asosiasi peguam the Middle Temple Inggris pada 1940.

Pada Perang Dunia II dia hijrah ke negeri uncle Sam. Di Amerika Syarikat tersebut, dia bergabung dengan saudara-saudaranya yang terlebih dahulu bkerja sebagai peguam yang telah mendirikan pejabat hukum Luckhoo and Luckhoo Lawfirm.

Pada waktu tersebut, dia mencatat fenomena iaitu membebaskan 245 kes pembunuhan secara berturut-turut. Dia memenangkan secara bervariasi, boleh di pengadilan tingkat pertama atau di tingkat rayuan.

Atas prestasinya, dia mendapat julukan peguam paling sukses di dunia. Pada waktu tersebut, dia juga membuka pejabat guaman s di Inggris. Tak hanya itu. dia juga menjawat sebagai hakim pada Mahkamah Agung Guyana. Luckhoo akhirnya menghembuskan nafas terakhirnya pada 12 Disember 1997.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN