Thursday, April 26, 2012

Berkat Foto di Facebook, Lelaki Ini Berjaya Turunkan Berat Badan Ratusan Kilo
















Gara-gara seram melihat fotonya sendiri di Facebook, Matthew Briggs bertekad untuk menurunkan berat badan.
Kenaikan berat badannya saat remaja dibuuuuuu oleh kematian sang ibu. Sejak itulah, Briggs seolah selalu kalap saat makan. Hingga akhirnya berat badannya mencapai hampir 200 kilogram.


Dan, kesadaran itu muncul ketika dia menyaksikan sendiri susuknya yang besar terpampang di Facebook. ''Ketika saya lihat foto di Facebook, saya ketakutan. Saya selalu menghindar saat difoto kerana seram melihat diri sendiri. Saya tidak percaya bahawa itu saya,'' ujarnya.

''Saat ayah menanyakan,'Apakah kamu bahagia?' Saya harus mengakui, tidak. Ketika itu kerja saya cuma bangun, kerja, pulang, dan tidur.''

Briggs pun bertekad untuk menurunkan berat badan. Ayah dan ibu tirinya turut mendukung tekadnya itu.

The Facebook photo that inspired Matt to lose weight (mirror.co.uk)

Demi itu, manager kedai telepon ini bergabung dengan kelab penurunan berat badan dan mengikuti pola hidup sehat. Selama dua tahun, dia berjuang menurunkan berat badannya. Bukan hal mudah memang, namun tekadnya itu membuahkan hasil. Kini, Briggs boleh tersenyum lebar kerana berat badannya sudah cukup ideal, iaitu 82 kilogram.

Dan, kegembiraan itu akan dirayakan ketika ulang tahunnya yang ke-30. ''Saya akan mengadakan pesta besar, tidak sabar rasanya. Dan, yang terbaik, saya tidak cemas lagi mengupload foto ke Facebook!''

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG PILIHAN